Lotus vsadil na Wiki
Novinky
13.01.2010 - Emil Čelustka
Pro někoho z vás to nejspíš bude stará věc, ale možná je dost i těch, kteří si toho dosud nevšimli. V IBM Lotus se rozhodli vložit znalosti o svých produktech do veřejně přístupné databáze - Wiki. A funguje to jako na originální Wikipedii: užitečné informace zde můžete nejen vyhledávat a číst, ale po nezbytné registraci je můžete i sami doplňovat.
Celkově je to šalamounské řešení. IBM se částečně zbavuje odpovědnosti za obsah a informace o vlastních produktech. Pouze částečně, protože největšími přispěvovateli do začátku jsou zaměstnanci IBM. Současně tak ale vytváří či posiluje komunitu uživatelů svých produktů, kterým dává do rukou další z nástrojů typu "udělej si sám". Že to funguje dlouhodobě dokazuje server OpenNTF.org.
Překvapilo mě ale, že Wiki není jen jedna. Při posledním hledání informací jsem nalezl Lotus Connections Wiki a tak jsem zapátral a nalezl jsem tyto pro vás možná užitečné databáze:
Lotus Notes and Domino Wiki
Lotus Domino Designer Wiki
Lotus Sametime Wiki
Lotus Symphony Wiki
Lotus Quickr Wiki
Kompletní "seznam" wiki databází naleznete na stránkách developerWorks Lotus. Seznam píšu schválně v uvozovkách, protože na uvedeném linku je spíš soubor produktů či témat, z nichž více hesel vede na jednu a tutéž databázi.
Rozsah a kvalita informací
Při přípravě tohoto článku jsem si některé databáze zběžně prošel a musím říci, že na nich počáteční stádium jejich existence je vidět na každém kroku. Uvedené databáze, které jsem vybíral především s ohledem na tématickou souvislost se světNotes.cz, nepatří k nejrozsáhlejším:
- Lotus Notes and Domino Wiki: 1713 článků, z toho ale 1130 článků je pouze několikařádkových a věnuje se jednotlivým parametrům v notes.ini
- Lotus Domino Designer Wiki: 287 článků
- Lotus Sametime Wiki: 264 článků
- Lotus Symphony Wki: 421 článků
- Lotus Quickr Wiki: 350 článků
Uvedená čísla jsou součtem počtu článků v jednotlivých kategoriích a platila v době přípravy tohoto článku.
Kvalitu jednotlivých textů se necítím oprávněn komentovat. Ale při hledání informací co, kde a jak nastavit mi už několikrát pomohly. Daleko horší je to s kvalitou služeb samotných wiki. Několik příkladů:
- popisované wiki nejsou tak jako originál rozděleny na různé jazyky. Často jsem ve výsledcích vyhledávání narazil na články, které jsou pro mne vzhledem k mým omezeným znalostem cizích jazyků pouze "rozsypaný čaj".
- slibně vypadající nástroj na automatický překlad textu však překládá pouze s angličtiny do některého z uvedených jazyků. Překlady do angličtiny neumí. Navíc, tento nástroj v době psaní tohoto článku nefungoval vůbec.
- v několika případech jsem narazil na článek, který je pouze otázkou/výkřikem do tmy a jeho autor čeká, zda někdo kompetentní doplní nějaký obsah.
- vyhledávání funguje "notesově", systém po sobě jdoucí slova spojuje do jednoho výrazu, který pak hledá. To může být považováno za přednost, ale osobně se obávám spíše google efektu - lidé budou očekávat obdobný způsob hledání. Navíc, zmínka o odlišném mechanismu není ve výsledcích vyhledávání uvedena dokonce ani když systém nenajde ani jeden článek.
- v prohlížeči Opera 10.10 se mi nezobrazují GIF obrázky. Protože ale na titulní straně Wiki či na jiných serverech GIFy normálně fungují, chyba nejspíš bude v samotné aplikaci Wiki..
- narazil jsem na rozdělení databází - systém hledá pouze v té které wiki, na hledání ve všech současně je lepší použít Google.
Asi by se toho našlo víc, ale nechci aby z toho byl dojem, že je všechno špatně. Myšlenka Wiki se mi líbí a pokud se bude líbit i ostatním uživatelům Lotus produktů, budou časem tyto Wiki databáze zdrojem spousty cenných informací.