světNotes.cz

IBM začala obcházet své obchodní partnery
Novinky
01.12.2003 - Emil Čelustka

Pokud máte zákazníka spadajícího podle starých pravidel do Passport Advantage, tak asi víte, že tito zákazníci jsou přibližně měsíc před svým Anniversary date (výroční datum) oslovováni IBM s nabídkou na Software Maintenance Renewal. Jeden takový mail z října letošního roku se dostal i k nám do redakce. Budu citovat:

Passport Advantage Online Software Maintenance Renewal Required in 30 Days - Quotation Number: 0123456789

***** Note: This is an automated email message; please do not respond. *****

Dear Passport Advantage customer,

--- zkráceno ---

Accessing Your Software Maintenance Renewal Quotation Online:
You can access the Web site at: https://query.lotus.com/passport. You will be prompted for the Username and Password that have been assigned to your Passport Advantage Site. If you do not have this information, please contact your eCustomer Care team as indicated below. Once at the Web site, choose "Software Maintenance Renewals" from the "Online Ordering" category in the left navigator.

After reviewing your renewal quotation, you may either accept it as is or adjust the quantities listed. In either case, you have the choice of sending your renewal quotation to a Business Partner for final pricing and fulfillment or submitting the order directly to IBM for fulfillment at Suggested Volume Price (SVP).

Forwarding Your Software Maintenance Renewal Quotation to a Business Partner:
To send your renewal quotation to a Business Partner, select the "E-mail Business Partner" button. You will be prompted to enter your Business Partner's e-mail address. A copy of your renewal quotation will be routed to your Business Partner who will provide you with final pricing and expedite your order.

Placing Your Software Maintenance Order Directly with IBM:
To place your Software Maintenance order directly with IBM at SVP prices, select "Order Direct". We accept credit cards and purchase orders as methods of payment for your Software Maintenance renewal.

--- zkráceno ---


Yours sincerely,

IBM Passport Advantage eCustomer Care Team


Překvapivé? Pro mě osobně ano. IBM totiž nedisponuje věrohodnou databází svých business partnerů, takže zákazník v případě využití první popisované volby systému musí zadat emailovou adresu business partnera sám, ručně. Nemůže si požadovaného partnera sám vybrat ze seznamu.

Zarážející je ale především nová možnost objednat si svůj Software Maintenance přímo u IBM. Zkoumali jsme tuto možnost i na uvedené webové adrese. Systém skutečně dovolí odeslat objednávku přímo IBM a obejít tak nejen business partnera IBM, ale i jeho distributora. V takovém případě zákazník platí stejnou cenu, IBM tedy nemusí vyplácet provizi distributorovi ani partnerovi. Ani na tom by nebylo nic odsouzeníhodného, kdyby IBM svým business partnerům celá léta netvrdila, že je při dodávkách zákazníkům nebude obcházet.

Překvapivý je rovněž fakt, že o této nové funkci a přístupu IBM české zastoupení IBM Lotus software nic neví. Tedy nevědělo, než jsme jim tento případ před časem reportovali my. Vypadá to, že v IBM levá neví co dělá pravá. Nicméně uvedená změna logicky zapadá do celkové strategie a změn v IBM. Změna licenčního modelu z PER SERVER na PER PROCESOR, snížení marží pro business partnery v rámci Passport Advantage, nastavení vyšší laťky pro zařazení do tohoto zákaznického programu a zde diskutované obcházení business partnerů. V IBM si prostě řekli, že své obchodní partnery posunou do role obsluhovačů malých a středních firem, kterým nabídli vcelku lákavý licenčně-obchodní model Express, a že velké a zajímavé zákazníky si obslouží sami. Bude IBM v kopírování obchodních modelů DELLu úspěšná?