světNotes.cz

Lotus Workplace všude kam se podíváš
Novinky
18.05.2004 - Emil Čelustka

Časově omezené intermezzo, o kterém jsem psal v článku Marketing Lotusu reaguje!, skončilo uvedením Lotus Workplace 2.0 na trh. 14 dnů slávy je pryč, titulky i zprávy teď opět plní Workplace. Nápadně mi to připomíná jeden obrovský propadák. OS/2. Pamatujete? Ze způsobu jakým tehdy novináři referovali o revolučním operačním systému IBM jsem měl pocit, že Microsoft musí do týdne skončit. Jenže opak je pravdou.

Zlatá vejce Notes a Domino, která se do IBM dostala se společností Lotus Development, se IBM asi nezdají dost zlatá. Produkt, který vznikl na základě potřeb lidí spolupracovat a v letošním roce oslaví 20 let úspěšného vývoje, spěje pod vedením Ambuje Goyala k nejasnému cíli. Copak lidé už nepotřebují spolupracovat? Nepotřebují nástoje, které jim spolupráci usnadní?

Vypadá to, že IBM neslyší na pesimistické předpovědi analytiků Radicati a pokračuje v dezorientování stávajících, ale i potenciálních zákazníků. Neschopnost jasně vysvětlit pozice a nejbližší budouctnost obou produktů je přičinou mnoha více či méně opodstatněných obav. Všichni se stávají opatrnějšími a opatrnost brzdí investice. Nebo jste připraveni investovat do produktů s nejasnou budouctností?

Jenže Workplace je tlačený lidmi od WebSphere, mezi které patří i sám pan Goyal. Je smutné, že IBM sází více na vylepšený Apache než na kvalitní produkt s obrovskou skupinou platících zákazníků a rozběhnutým strojem partnerů a zákaznických aplikací. Je smutné, že nedokáže dostatečně hlasitě a jasně definovat další budouctnost produktové řady Lotus Notes/Domino a nedokáže zákazníkům dát tolik potřebný slib kontinuity produktu.


Stejné chyby

Ostatně IBM opakuje chyby, kterých se dopustila již v případě OS/2. Microsoft si všemožně předchází vývojáře, poskytuje jim licence i podporu zdarma a těší se, jak zákazníci společně s klientskými aplikacemi budou kupovat i produkty Microsoft. Tímto způsobem vyhrál na celé čáře již jednou, protože pro Windows aplikace byly, pro OS/2 skoro žádné.

Bitva o operační systém byla vybojována a další bitva se dnes svádí o tzv. Middleware - to jsou např. Lotus Domino vs. MS Exchange, DB2 vs. MS SQL atd. I tady se postupně začíná jazýček vah naklánět na stranu Microsoftu. Kdysi neporazitelné produkty Notes/Domino pod vedením IBM ztratily dominantní pozici na trhu a z hlediska počtu prodaných klientských licencí klesly na druhou příčku za Outlook/Exchange. (Nemá smysl diskutovat zde o tom, který produkt je technicky lepší, protože to je akademická diskuze ignorující fakta nejpodstatnější - výše tržeb.)

Asi každý z partnerů IBM se již dostal do situace, kdy nabízel řešení proti konkurenčnímu od partnera Microsoftu. A asi každý mi potvrdí, jak těžké je dělat práci za IBM - vysvětlovat zákazníkovi, cože to vlastně je, to Domino. Oč jednodušší pozici má konkurent, který nikomu nemusí vysvětlovat, co je to MS SQL server - o "nalévárnu" se postaral již dávno marketing Microsoftu.

Pokud to takhle půjde dál, dočká se více produktů IBM podobného osudu jako OS/2. A podobně jako v případě OS/2 by to mohla být obrovská škoda. Nejen pro IBM.