14.09.2023 10:31

Chyba aplikace Notes: Soubor neexistuje. (profile)
10.05.2023 07:53

Co se děje ? Jak se pracuje v jazyce vzorců ? (2)
21.04.2023 14:15

Co se starou dokumentací k R3, R4, ...?
05.04.2023 14:41

Událost, při neexistenci přílohy. (2)
05.04.2023 11:51

Jak zjistit vložení přílohy. (4)
21.03.2023 11:14

Rámec nebo okno ? (10)
22.02.2023 10:14

Vylepseni designera 9.01 (3)
02.02.2023 20:27

Není neobvyklé, že uživatel je zvyklý používat poštovní klienty od Microsoftu (Outlook, Exchange) a nechce nebo nemůže přejít na notesovský. Jak takového uživatele připojit k notesovskému serveru?
Řešení může být několik. Existují i externí dodavatelé s proprietárními řešeními, stadardně však máte na výběr mezi POP3/IMAP/SMTP konektivitou nebo propojením přes MAPI.
První varianta je jednoduchá: Outlook nastavíte pro příjem internetové pošty POP3 nebo IMAP protokolem a odesílání SMTP protokolem - a jsou-li spuštěny příslušné služby na notesovském serveru, vše je hotovo. Nevýhodou je nemožnost sdílení firemního adresáře společně s notesovskými uživateli a samozřejmě hodně omezené možnosti pošty (potvrzování o doručení pošty, o přečtení dokumentu, autentifikace a zabezpečení, převod z rich textu do HTML a naopak atd.), nicméně nenáročnému uživateli to asi postačí - a navíc pak není potřeba používat molocha typu Outlooku, stačí Outlook Express nebo jakýkoliv jiný "internetový" mailový klient.
Druhá možnost využívá MAPI propojení. Podpora MAPI je pod Notesy zajištěna prostřednictvím .dll souboru dodávaného na instalačním CD Lotus Notes a dovoluje programům které toto rozhraní využívají (Outlook, Exchange, rodina MS Office atd.) přistupovat přímo k notesovské poště, využívat sdílený adresář, odesílat dokumenty z Wordu a Excelu přímo s využitím funkce Soubor - Odeslat atd. U mailu je přitom zachována (a respektována) většina nastavených atributů zprávy a zachovány vlastnosti textu (tučný, typ písma atd.) Samozřejmě není možné přistupovat k jiným notesovským databázím a aplikacím a bohužel ani přistupovat do úkolovníků nebo kalendáře. Řešení samozřejmě existují, nejsou však přímo součásti Lotus Notes.
Podpora Notes MAPI se nainstaluje automaticky, je-li nalezena funkční MAPI podpora. V praxi to znamená, že se nainstaluje vždy, máte-li Windows NT od verze 4, u Windows 95 a 98 musí být před instalací klienta Notes již nainstalován Outlook, Exchange nebo Windows Messaging. Pokud se vám "povedlo" vše instalovat v obráceném pořadí, jednoduše reinstalujte klienta Notes - při instalaci se jen dohraje příslušný .dll soubor, konfigurace klienta zůstane nezměněna.
Vlastní zprovoznění pošty je také jednoduché - před prvním použitím Notes MAPI jen musíte přidat Lotus Notes jako službu do Outlook/Exchange profilu (Ovládací panel - Pošta).
Podpora MAPI funguje korektně od verze notesovského klienta 4.6.1, předchozí verze měly jisté nedostatky v implementaci. Nezapomeňte, že při využití MAPI musíte zapomenout na replikace - notesovská mailová databáze musí být na serveru (pokud nechcete provádět synchronizaci ručně přes replikátor v Notesech).
Nechodí vše korektně ? Zkuste zkontrolovat nastavení Location dokumentu v Notesech (File - Mobile - Edit Current Location), zkuste zda je možné napsat a odeslat nový mail přímo z notesovského klienta, zjistěte, zda náhodou nemáte více NOTES.INI souborů (např. jeden v adresáři \Windows a druhý v \Notes).
Autor: Zdeněk Michálek
Datum: 18.10.1999
Sdílet článek Seznam komentářů
Zatím nebyl přidán žádný komentář. Buďte první!